Sud avtotexnik ekspertizasi

    Avtomobillashtirishning yuqori sur’atlari sharoitida yo’l harakati xavfsizligini ta’minlash masalasi o’ta dolzarb ijtimoiy-iqtisodiy muammodir. Yo’l harakati xavfsizligini yaxshilash bo’yicha chora-tadbirlar tizimida jinoiy-huquqiy choralar katta ahamiyatga ega. Yo’l-transport hodisalari bo’yicha jinoiy ishlarni tergov qilish va sud — tergov qilish, umuman yo’l harakati jarayonini tashkil etuvchi “haydovchi — avtomobil — yo’l-muhit” (wads) o’zaro ta’sir qiluvchi elementlarning butun to’plamini qamrab oladigan maxsus texnik bilimlardan foydalanishni talab qiladi. Ko’pgina hollarda, jinoyat tarkibini faqat sud avtotexnika ekspertizasi  o’tkazilgandan keyingina aniqlash mumkin. Mubolag’asiz aytish mumkin: ushbu toifadagi jinoiy ishlarni tergov qilish samaradorligi to’g’ridan-to’g’ri avtotexnik ekspertizaning o’z vaqtida o’tkazilishiga, ekspert oldiga qo’yilgan savollarning to’g’riligiga, tadqiqotning to’liqligi va ishonchliligiga bog’liq. SAТENING ilmiy asosi sud avtomobil texnologiyasi-sud transportining o’ziga xos, integratsiya sohasi bo’lib, u avtohalokat qonunlari, ularni o’rganish metodologiyasi va SATE muammolarini hal qilish usullari to’g’risidagi muhandislik-transport va sud-tibbiyot bilimlarini o’z ichiga oladi. SATE-sud muhandislik-transport ekspertizasining bir turi bo’lib, uning mohiyati avtohalokat mexanizmini va uning holatlarini, transport vositasi va yo’lning texnik holatini, ekspert tekshiruvi va aniqlashdan iborat. Ish materiallari va voqea joyini, transport vositasini, ularning qismlarini, yig’ilishlarini, tizimlarini tekshirish natijalari tekshiriladi.

   SATE mavzusi transport vositasining texnik holati, voqea joyidagi yo’l harakati holati, voqea ishtirokchilarining xatti-harakatlari va ularning imkoniyatlari, baxtsiz hodisa mexanizmi, shuningdek, avtoulov mutaxassisi o’zining maxsus bilimlari va jinoiy (fuqarolik) ish materiallari asosida o’rnatadigan jinoyatni sodir etishga yordam beradigan holatlar to’g’risidagi haqiqiy ma’lumotlardir.

  Avtotexnik ekspertiza muhandislik-transport ekspertizasi turi sifatida turlari va kichik turlariga bo’linadi, ular predmet, obyektlar va xususiy usullar bo’yicha farqlanadi. SATE-da isbotlash mavzusi va maxsus bilimlarning mazmunini hisobga olgan turlarni ajratish mumkin:

   Ushbu SATE turlarining har biri ma’lum bir vazifalar doirasiga ega, ularni ushbu turni mustaqil ravishda yoki boshqa SATE turlari bilan birgalikda, shuningdek transport sinfiga tegishli bo’lmagan ekspertizalar — materiallar, moddalar va mahsulotlarning trasologik, tibbiy, sud ekspertizasi, metallshunoslik va boshqalar bilan birgalikda hal qilish mumkin.

  Sud ekspertizasi yo’l-transport holatlarini  ekspertizadan o’tkazishni, avtohalokat paytida transport vositalarining, boshqa ob’ektlar va piyodalarning harakatlanish parametrlarini hisoblashni, shuningdek haydovchilarning harakatlari va imkoniyatlarini tahlil qilishni o’z ichiga oladi.

   Sud ekspertizasining predmeti hodisa holatlari, transport vositasining yuki, texnik holati, uning harakatlanish tezligi, qatnov qismining qoplanishi, uning holati, qatnov qismining uzunlamasına va ko’ndalang profillari, transport vositasining harakatlanish rejimi va boshqalar to’g’risidagi haqiqiy ma’lumotlar.

    Hodisa holatlarini sud ekspertizasi doirasida quyidagi vazifalar hal etiladi:

  • transport vositasining tezligini aniqlash;
  • tormoz va to’xtash yo’lini, shuningdek transport vositasining to’xtash vaqtini aniqlash;
  • tergov (sud) tomonidan belgilangan daqiqalarda transport vositalari, piyodalar va boshqa ob’ektlarni baxtsiz hodisa joyidan olib tashlashni aniqlash;
  • tergov (sud) tomonidan belgilangan daqiqalarda tormozlash va aylanib o’tish orqali baxtsiz hodisalarning oldini olish uchun texnik imkoniyatni belgilash;
  • avtohalokatning turli nuqtalarida transport vositasining nisbiy holatini aniqlash;
  • yo’lning muayyan qismlarini transport vositasini engib o’tish vaqtini aniqlash;
  • yo’l-transport hodisalarining oldini olish uchun favqulodda choralar ko’rishni talab qiladigan harakat uchun xavf paydo bo’lgan paytni belgilash (to’siqqa urish, transport  vositalarining to’qnashuvi, ag’darilish va boshqalar), agar tegishli hisob-kitoblar, modellashtirish va eksperimentlarni o’tkazishda maxsus bilimlar zarur bo’lsa;
  • haydovchi hodisaning oldini olish uchun texnik imkoniyatga ega bo’lgan paytda transport vositasining o’zaro pozitsiyasini va to’siqni aniqlash;
  • haydovchi mavjud harakat xavfsizligini ta’minlash nuqtai nazaridan qanday harakat qilishi kerak edi;
  • haydovchining transport vositasini boshqarish bo’yicha qanday harakatlari, harakatlanish xavfi paydo bo’lgan paytdan boshlab, hodisaning oldini olishi mumkin va ular qanday yo’l harakati qoidalari (yo’l harakati qoidalari) talablariga javob beradi;
  • ekspertizani tayinlagan organ tomonidan ko’rsatilgan vaqtda avtohalokatga yo’l qo’ymaslik uchun yo’l harakati qoidalarining ayrim bandlarida belgilangan harakatlarni amalga oshirish uchun haydovchining texnik imkoniyatlarini belgilash;
  • haydovchining avtohalokatni oldini olish uchun texnik imkoniyatni o’rnatish, transport vositasining harakatlanish tezligini pasaytirish yoki ekspertizani tayinlagan organ tomonidan belgilangan vaqtda, haydovchi yo’l harakati uchun to’siq yoki xavf paydo bo’lishini oldindan bilishi kerak bo’lgan va mumkin bo’lgan paytda;
  • texnik ma’lumotlardan foydalanish va ob’ektiv qonuniyatlarni hisobga olgan holda transport vositasini boshqarish bo’yicha haydovchining harakatlari (harakatsizligi) va texnik xarakterdagi oqibatlar (to’qnashuv, to’qnashuv, ag’darish va boshqalar) o’rtasida sababiy bog’liqlik mavjudligini (yo’qligini) aniqlash;
  • hodisalarning oldini olish uchun texnik imkoniyatni o’rnatish nafaqat ekspertizani tayinlagan organ tomonidan ko’rsatilgan dastlabki ma’lumotlarga, balki ekspert tomonidan hisoblangan natijalarga, shu jumladan ish materiallaridan kelib chiqadigan voqea holatining bir nechta variantlariga muvofiq. Ekspert o’z xulosasida o’rganilgan variantlarning nomuvofiqligini ko’rsatadi;
  • hodisaga hissa qo’shadigan yo’l harakatini tashkil etish bilan bog’liq sabablar va shart-sharoitlarni aniqlash.

   Hodisa holatlarini tekshirish bo’yicha yuqoridagi ko’plab vazifalarni tegishli vazifalarni boshqa SATE turlari yoki transport sinfiga tegishli bo’lmagan yuqoridagi sud ekspertizalari hal qilgandan keyingina hal qilish mumkin. Masalan, tormozlash jarayonini va transport vositasini boshqarish imkoniyatini o’rganish bilan bog’liq barcha masalalarni transport vositasining texnik holatini aniqlagandan keyingina hal qilish mumkin. Agar bunday ma’lumotlar ekspertizani tayinlash to’g’risidagi qarorda va ish materiallarida mavjud bo’lmasa, unda transport vositasining texnik holati bo’yicha sud ekspertizasini o’tkazish kerak, ba’zi hollarda esa metallshunoslik. Sud avtomobil yo’llari ekspertizasini o’tkazish tadqiqotda yo’lning asosiy malaka xususiyatlarini hisobga olishga imkon beradi.

   Transport vositasining texnik holatini sud ekspertizasi transport vositasining texnik holatini, ularning tizimlari, agregatlari, mexanizmlari, tarkibiy qismlari va qismlarini ularning ishlashini , nosozliklarning sabablari va vaqtini, shuningdek ularni aniqlash imkoniyatlarini aniqlash uchun ekspert tekshiruvini o’z ichiga oladi.

 Avtotransport vositasining texnik holatini sud ekspertizasining predmeti avtohalokatda ishtirok etgan transport vositasining texnik holati to’g’risidagi haqiqiy ma’lumotlardir.

  Ushbu turdagi SATE tomonidan hal qilinadigan vazifalarga quyidagilar kiradi:

  Avtotransport vositasining texnik holatini, ularning alohida tarkibiy qismlarini, mexanizmlarini, tizimlarini, qismlarini o’rnatish;

  • nosozlikning sabablari va vaqtini, transport vositasining texnik holati uchun javobgar shaxslar tomonidan ularni o’z vaqtida aniqlash imkoniyatini, ushbu nosozliklarning baxtsiz hodisalarning paydo bo’lishi va rivojlanishiga ta’sirini aniqlash;
  • nosozlik va baxtsiz hodisa o’rtasidagi sabab-oqibat munosabatlarini, shuningdek, nosozliklar paydo bo’lishiga yordam beradigan holatlarni o’rnatish;

    Avtohalokat paytida transport vositasining ma’lum bir texnik holati, ularning alohida bo’linmalari, mexanizmlari, tizimlari, qismlari bilan baxtsiz hodisalarning oldini olish uchun texnik imkoniyatni yaratish (to’qnashuv, to’qnashuv, barqarorlikni yo’qotish va boshqalar).;

  • avtohalokatga sabab bo’lgan yoki hissa qo’shishi mumkin bo’lgan transport vositasining texnik holati bilan bog’liq vaziyatlarni aniqlash.

  Yuqorida keltirilgan transport vositasining texnik holatini tekshirish vazifalarining aksariyati faqat metallshunoslik ekspertizasi bilan, ayrim hollarda esa trasologik ekspertiza bilan birgalikda hal qilinishi mumkin. Bularga, xususan, transport vositasi qismlarining buzilishining sababi (usuli) va vaqtini aniqlash vazifasi kiradi.

  Transport vositasi va hodisa sodir bo’lgan joyda (transport-trasologik diagnostika) yo’llarni sud ekspertizasi transport vositasi, turli xil ob’ektlar, voqea joyidagi izlar va vaziyatni transport vositasi, piyodalar va boshqa ob’ektlarning to’qnashuvdan oldin (to’qnashuvdan oldin) va to’qnashuv (zarba) joyini belgilash, to’qnashuv (zarba), to’qnashuv (zarba), to’qnashuv (zarba), to’qnashuv (zarba), to’qnashuv (zarba) va to’qnashuv (zarba), ag’darish.

  Transport vositasida va  hodisa sodir bo’lgan joyda izlarni sud ekspertizasi predmeti — transport vositasi, boshqa moddiy ob’ektlar, odamlar, hayvonlar ta’sirida baxtsiz hodisa sodir bo’lgan joylarda paydo bo’ladigan izlarni o’rganish asosida ekspert tomonidan belgilanadigan holatlar (haqiqiy ma’lumotlar).

 

 RSEMning QAshqadaryo viloyati bo‘limi
katta sud eksperti R.R.Xidirov