Rossiya federatsiyasi misolida sud avtotexnika ekspertizasini o‘tkazish tartibi.

Avtotexnika ekspertizasi ma’lum bir yo’l-transport hodisasi holatlarini ushbu sohada maxsus bilimga ega bo’lgan shaxs tomonidan amalga oshiriladigan ilmiy-texnik tadqiqotlar majmuasini o’z ichiga oladi. Yo’l-transport hodisasi natijasida etkazilgan zararni undirish (shu jumladan regress va subrogatsiya tartibida) va zararni qoplash to’g’risidagi huquqiy nizolarni ko’rib chiqishda yo’l-transport hodisasi holatlarini tekshirish bilan bog’liq savollar tug’iladi, shu jumladan. avariya faktini aniqlash, uning ishtirokchilarining to’qnashuvning oldini olish uchun texnik qobiliyatlari mavjudligi, yo’l-transport hodisasi ishtirokchilarining harakatlarining Rossiya Federatsiyasi Yo’l harakati qoidalariga muvofiqligi, miqdorini belgilash bilan zarar, yo’l-transport hodisasi va etkazilgan zarar o’rtasidagi sabab-oqibat munosabatlari.

Ushbu holatlarning aniqlanishi nizoni hal qilish uchun muhim va maxsus bilimlarni talab qilganligi sababli, sud yo’l-transport hodisasi holatlarini, transport vositalaridagi izlarni va yo’l-transport hodisasi joyini o’rganish bilan bog’liq bo’lgan ekspertiza tayinlaydi. yo’l holati, yo’l-transport hodisasi sodir bo’lgan joyda yo’l sharoitlari – transport hodisasi, transport vositalarining texnik holati, transport vositasini baholash. Transport ekspertizasini tayinlashda shuni hisobga olish kerakki, sud tomonidan ko’rib chiqilayotgan ish bo’yicha dalillar tadqiqot usuli sifatida ekspertiza emas, balki o’tkazilgan ekspertiza va predmet asosida tuzilgan tegishli ekspert xulosasi hisoblanadi. Qonun hujjatlarida belgilangan tartibda taqdim etilgan boshqa dalillar bilan birgalikda sud tomonidan tekshirish.

Sudning yo’l-transport hodisasi ishtirokchisining aybli xatti-harakati mavjudligi to’g’risidagi xulosalari yo’l-transport hodisasining barcha holatlarini tekshirishga, shu jumladan ekspertiza xulosalarini hisobga olgan holda asoslanishi kerak. Avtotexnika ekspertizasini tayinlashda sudyalar duch keladigan asosiy qiyinchiliklar ekspertning ruxsatiga beriladigan savollarni shakllantirish, o’rganish ob’ektlarini aniqlashdagi qiyinchilik va ekspertga taqdim etilishi kerak bo’lgan dastlabki ma’lumotlardir. Shu bilan birga, ekspert tadqiqotining ob’ektivligi va to’liqligi ko’p jihatdan ekspertga taqdim etilgan manba ma’lumotlarining to’liqligi va ishonchliligiga bog’liqligini hisobga olish kerak. Mutaxassislarimiz sud-avtomobil transporti ekspertizasi uchun materiallarni tayyorlash va ekspertga savollar berishda malakali yordam va maslahat berishga tayyor.

Ekspert ixtiyoriga berilgan materiallar ekspertiza tayinlash to‘g‘risidagi ajrimda ko‘rsatilishi kerak.Ekspert avtotexnik ekspertiza ob’ekti sifatida tadqiqot uchun materiallarni mustaqil ravishda to’plash huquqiga ega emas. Uning vakolatlari tahlilni o’z ichiga oladi. sud tomonidan taqdim etilgan materiallarda mavjud bo’lgan va ekspert xulosasini tuzish uchun zarur bo’lgan ma’lumotlar. Shu bilan birga, ekspert avtotexnik ilmiy, texnik, ma’lumotnoma ma’lumotlarini tanlashda, texnik standartlar, usullar, GOSTlar, ko’rsatmalar va ilmiy, tadqiqot va texnik adabiyotlarda mavjud bo’lgan boshqa materiallardan foydalanishda cheklanmaydi. Sud tegishli ekspertizani o’tkazish topshiriladigan shaxslarni aniqlaganda, rahbarlar, mutaxassislar va boshqa xodimlarning malaka ma’lumotnomasida belgilanadigan mutaxassisga (avtomobil ekspertiga) qo’yiladigan malaka talablarini hisobga olish kerak. Rossiya Mehnat vazirligining qarori bilan tasdiqlangan. Ushbu hujjat quyidagi malaka talablarini belgilaydi. I toifali avtomobil texnik ekspertizasi mutaxassisi: oliy kasbiy (texnik) maʼlumot (taʼlim yoʻnalishlari: “Avtomobil va traktorsozlik” va “Avtomobillar va avtomobilsozlik” mutaxassisliklari boʻyicha “Transport vositalaridan foydalanish”, “Yer usti transporti tizimlari”), qoʻshimcha taʼlim avtomobil texnik ekspertizasi masalalari bo’yicha barcha turdagi ekspert tadqiqotlarini cheklovsiz o’tkazish huquqiga ega bo’lgan “I toifali avtotexnik” dasturi, avtomobil texnik ekspertizasi (avtomobil eksperti) II toifadagi mutaxassis sifatida kamida 5 yil ish tajribasi.II toifali avtomobil texnik ekspertizasi mutaxassisi (avtomobil eksperti) oliy kasbiy (texnik) maʼlumot (taʼlim yoʻnalishlari: “Avtomobil va traktorsozlik” va “Avtomobillar va avtomobilsozlik” mutaxassisliklari boʻyicha “Avtomobillardan foydalanish”, “Yer usti transporti tizimlari”), yo’l-transport hodisasi sabablari bo’yicha ekspert tadqiqotlarini o’tkazish va ularning sodir bo’lishini matematik tahlil qilish huquqiga ega bo’lgan “II toifali avtotexnika mutaxassisi” dasturi bo’yicha qo’shimcha ta’lim (transport va kuzatuv tadqiqotlarini o’tkazish huquqisiz), mutaxassis sifatida ish tajribasi. avtomobil texnik ekspertizasi (mutaxassis avtotexnik) kamida 3 yil .

Avtomobil texnik ekspertizasi bo’yicha mutaxassis (avtomobil eksperti): oliy kasbiy (texnik) ma’lumot (ta’lim yo’nalishlari: “Avtomobil va traktorsozlik” va “Avtomobillar va avtomobilsozlik” mutaxassisliklari bo’yicha “Avtomobillardan foydalanish”, “Yer usti transporti tizimlari”), qo’shimcha ta’lim “III toifali avtotexnika bo’yicha mutaxassis” dasturi bo’yicha avtotransport vositalarini ekspertizadan o’tkazish huquqiga ega (yo’l-transport hodisalari mexanizmi va transport-traceologik tadqiqotlar to’g’risida xulosa berish huquqisiz), mutaxassislik bo’yicha kamida ish tajribasi 3yil.

Sudning o’z xizmat vazifalari doirasiga kirmaydigan, ro’yxati aks ettirilgan, shu jumladan ekspertga tegishli masalalarni hal qilish uchun qo’yadigan vaziyatning oldini olish uchun ko’rsatilgan lavozim ma’lumotlariga murojaat qilish ham maqsadga muvofiqdir.

Ekspertiza o‘tkazish uchun turli ekspertiza muassasalaridan ikki yoki undan ortiq ekspert tayinlanganda ekspertiza tayinlash to‘g‘risidagi ajrimda ekspertlar komissiyasi faoliyatini tashkil etish qaysi muassasa mas’ul ekanligi va dastlabki materiallar qaysi ekspertiza muassasasiga yuborilganligi ko‘rsatiladi.

Muayyan darajada kompleks ekspertiza o’tkazish avtotransport vositasini texnik ko’rikdan o’tkazish jarayonida avtotransport vositasini ekspertizadan o’tkazishda aniqlanishi kerak bo’lgan holatlardan (ma’lumotlardan) foydalanish zarurati bilan bog’liq bo’lishi mumkin. yo’lning texnik holatiga, yo’l inshootlariga va yo’l-transport hodisasi sodir bo’lgan joydagi tashqi sharoitga.               Takroriy yoki qo‘shimcha ekspertiza tayinlangan taqdirda, avvalgi ekspertiza xulosalarini barcha ilova bilan birga, shuningdek uni tayinlash uchun asos bo‘lgan qo‘shimcha materiallarni ekspertiza muassasasiga yuborish zarur.

RSEMning Qoraqalpog‘iston Respublikasi

bo‘limi eksperti:                                                                              A.Q.Saburov