YO‘L-TRANSPORT HODISASI TASODIFMI YOKI QONUNIYAT ?

    Kunlardan bir kun London ko‘chalaridan birida izvosh burilayotib, berigi ko‘chadan o‘tayotgan kampirni  bosib ketdi. Shu voqeadan so‘ng shahar ma’muriyati yo‘llarda harakatlanish xavfsizligini ta’minlash choralarini izlay boshladi.  Va nihoyat 1868 yilda muhandis J.Nayt tomonidan tasmalar yordamida ishlaydigan birinchi svetoforsimon qurilma (semafor) o‘ylab topildi. Keyinchalik u qizil va yashil chiroqlar bilan ta’minlandi. Hozirgiga o‘xshagan birinchi elektr avtomat svetoforlar 1914 yilda AQShda paydo bo‘ldi. Sobiq ittifoq hududida svetoforlar 1924 yildan qo‘llanila boshladi.

     Yo‘llarda harakatlanishni tartibga solishga ancha ilgaridan harakat qilishgan. Masalan, Rossiyada Petr 1 1683 yilda bu haqda maxsus farmon chiqargan. Ot-aravalar va izvoshlar o‘rnini avtomobillar va boshqa transport vositalari egallay borgan sari “Qoidalar” ham  takomillashib bordi. 1968 yilda BMT konferensiyasida (Vena) “Yo‘llarda harakatlanish haqidagi konvensiya” va “Yo‘l belgilari va signallari haqidagi konvensiya” qabul qilindi.

      BMTning  rasmiy axborotlariga ko‘ra, avtomobillar bilan yuz berayotgan halokatlarda jahonda har yili 1,0 mln.dan ortiq odam nobud bo‘lmoqda, 3,0 mln.dan ortiq kishiga turli darajada tan jarohatlari  yetkazilmoqda. Xuddi shuningdek,  avtohalokatlardan ko‘rilayotgan moddiy   zarar miqdori ham salmoqli, birgina Rossiya Federatsiyasi  hududida sodir bo‘layotgan avtohalokatlarda mamlakat yalpi milliy daromadining 2,0 foizi darajasida zarar ko‘rilmoqda.

       Keyingi yuz yilda avtomobilsozlik keng rivojlandi, bir tomondan odamlarga mislsiz qulayliklar yaratilgan bo‘lsa, ikkinchi tomondan, uning salbiy oqibatlari ko‘zga tashlanib qoldi, o‘tgan asrning 50-60 yillaridan boshlab birinchilar bo‘lib bu haqda mutaxassislar bong ura boshladilar. Ayniqsa, amerikalik huquqshunos R.Nayderning 1965 yil “har qanday tezlikda ham xavfli” nomli kitobining nashr etilishi  harakat xavfsizligi  mavzusiga keng jamoatchilik e’tiborini qaratdi. Agar, jahon avtomobil industriyasining boshlanishi 1910 yillar deb hisoblansa, o‘shandan beri o‘tgan davrda avtomobillar soni 300 martaga, yo‘l-transport hodisalari 150 martaga oshdi.

      O‘z-o‘zidan  savol tug‘iladi, avtohalokatlarning sodir bo‘lishi qay darajada tabiiy va qanchalik  tasodifiy xarakterga ega ? Shunchalik katta yo‘qotishlar tasodifmi yoki   ularning oldini olish mumkinmi ?  Avtohalokatlarning yuz berish sabablari nima ? Ularning ildizlari qaerda ?

      Avtomobil o‘z fe’l-atvoriga ko‘ra harakatdagi ob’ekt hisoblanib, yo‘l-transport hodisasi haydovchi-avtomobil-yo‘l tizimidagi nomuvofiqlik natijasi hisoblanadi.  Avtohalokatlarning sodir bo‘lishining bir qator  sabablari aniqlangan, jumladan, transport vositasining nomukammal texnik xususiyatlari va nosoz texnik holati, yo‘l sharoitlari va yo‘l jihozlarining xavfsizlik  talablariga mos kelmasligi,  boshqa transport vositalari yoki piyodalarning  “Yo‘l harakati qoidalari”ga zid  harakatlari va h.k.   Ularning ichida eng asosiy hisoblangan “Inson omili” bilan bog‘liq hodisalar jami avtohalokatlarning 60,0 foizidan ortig‘ini tashkil etadi. Ushbu mavzuda transport vositalari harakat tezligining harakat xavfsizligini ta’minlashda qay darajada ahamiyatliligi to‘g‘risida mulohaza yuritamiz.

     Avtomobil transportida sodir bo‘layotgan yo‘l-transport  hodisalarining sabablaridan biri haydovchilarning  yo‘l  sharoitiga  mos tezlik tanlay olmasligi hisoblanadi. Yo‘l vaziyatiga muvofiq bo‘lmagan tezlik bilan harakatlanayotgan holatda haydovchida hodisani oldini olish imkoniyatlari keskin kamayadi. Mutaxassilarning fikricha, sodir bo‘layotgan yo‘l-transport hodisalarining 34,0 foizidan ortig‘i transport  vositalarini ruxsat etilgandan yuqori tezlikda boshqarish natijasidir. Avtomobilni boshqarishda xavfsiz tezlikni tanlay  olish  qobiliyati  haydovchining yuqori malakasi va saviyasi alomatidir. Mehnat unumdorligi nuqtai nazaridan qaralganda,  transport vositasining harakat tezligi yuqori bo‘lishi  zarur, albatta, xavf tug‘ilganda uni to‘xtatib qolish yoki manevr qilish bilan xavfni bartaraf etish uchun yo‘l sharoitini – yo‘lning profili va qatnov qismining holatini e’tiborga olgan holda. Haydovchi,  odatda,  avtomobilni boshqarib borar ekan,  harakat rejimini ikki kriteriy (mezon) orqali,  ya’ni vaqtni  iloji  boricha kam sarflash va xavfsizlikni maksimal darajada ta’minlash maqsadlari orqali amalga oshiradi. Ushbu mezonlar o‘zaro ziddiyatli bo‘lib, harakat tezligining oshishi yo‘l-transport hodisasini keltirib  chiqarishi  mumkin. Hodisani oldini olish  imkoniyatlari  hamda  uning  oqibatlari  ham transport vositasining tezligiga bog‘liq.

     Avtomobilning harakat tezligi  uning  xavfsiz  harakatlanishi uchun ahamiyatli ko‘rsatkichlardan hisoblanadi,  chunki,   harakatdagi avtomobilning kinetik energiyasi tezlikning kvadratiga  proporsional ravishda oshib boradi. Soddaroq qilib aytganda,  transport vositasi harakat tezligining ikki barobarga oshishi kinetik energiyasining to‘rt martaga ortishiga olib keladi, bu degani, xavf tug‘ilgan holatda transport vositasini tormozlash bilan to‘xtatish qo‘shimcha murakkabliklarni keltirib chiqaradi. Harakat tezligining  oshishi  bilan transport vositasining vaqt birligida bosib o‘tadigan yo‘li  uzayib boradi,  shuning bilan birga,  vujudga kelgan xavfni  oldini  olish uchun haydovchining imkoniyatidagi vaqt miqdori  kamayadi. Harakat tezligini pasaytirish, amalda, harakat xavfsizligini ta’minlash borasida asosiy, keng qo‘llaniladigan usullardan biri hisoblanadi. Harakat tezligini xavfsiz darajagacha pasaytirish “Yo‘l harakati qoidalari”da ko‘rsatib o‘tilgan.  Jumladan,  transport  vositasi harakati tezligini keng ko‘lamda  cheklash  “Yo‘l  harakati  qoidalari”ning 78- (“Aholi yashaydigan joylarda transport vositalari tezligini soatiga 70 kilometrdan, turar joy dahalarida 30 kilometrdan  oshirmasdan  harakatlanishga  ruxsat etiladi”) va 79- (“Aholi yashaydigan joylardan tashqarida yengil avtomobillarga va ruxsat etilgan to‘la vazni 3,5  tonnadan  oshmaydigan yuk avtomobillariga tezlikni soatiga 100 kilometrdan  oshirmasdan harakatlanishga ruxsat etiladi” va h.k.) bandlari bilan meyorlangan va mamlakatimizning barcha yo‘l tarmoqlariga tegishli. Aholi yashash punkti hududidagi yo‘llarda harakat tezligi  turli mamlakatlarda turlicha meyorlangan. Jumladan, aholi yashash punktidagi maksimal harakat tezligi Buyuk Britaniyada 48 km/soat,  Shveysariya, Polsha, Norvegiya, Portugaliya, Ruminiya, Ispaniya, Avstriya, Niderlandiya , Islandiya, Italiya, Belgiya, Daniya, Germaniya, Finlyandiya , Fransiya, Gresiya  va Shvesiyada 50 km/soat,   Andorrada 40 km/soat, Lyuksemburg, Chexiya  va Yugoslaviyada 60,0 km/soat  miqdorida belgilangan.     Qoidalarning talablari bilan  harakat tezligi maxsus tarzda ayrim transport vositalari turlari uchun yoki  ayrim tashish turlariga  nisbatan ham cheklanishi mumkin. Bulardan tashqari,  yo‘lning ayrim qismlarida harakat tezligi 3.24 “Yuqori tezlik cheklangan” yoki 5.22 “Aholi yashaydigan joyning boshlanishi” belgilari bilan xam meyorlanadi.  Transport  vositalari  tezligini yuqorida qayd qilingan usullar bilan chegaralash harakat  xavfsizligi uchun kafolat bo‘lolmaydi,  ular konkret yo‘l  vaziyatini  hisobga olishga qodir emas.  Shuning uchun haydovchi  xavfsizlikni  ta’minlash uchun, yo‘l belgilari ko‘rsatmalari doirasida,  mustaqil ravishda optimal tezlikni tanlay olishi zarur.

     Transport oqimining zichligi (intensivligi) harakat  tezligiga ta’sir etuvchi asosiy faktorlardan hisoblanadi.    Ushbu  ko‘rsatkich vaqt birligida yo‘l kesimidan o‘tayotgan transport  vositalari  soni bilan ifodalanadi.  Xuddi shuningdek,  piyodalar harakati ham harakat sharoitlarini keltirib chiqaruvchi omillardan biridir.  Ayniqsa, aholi yashash punktlarining markaziy ko‘chalaridagi piyodalar  harakati xavfsiz tezlik tanlashga ta’sir qiladi. Yo‘lning o‘lchamlari, relefi, yo‘l qoplamasining holati, yo‘l belgilari, yo‘l yuzasida belgilangan chiziqlar, boshqaruv texnik vositalarining mavjudligi ham transport vositalari harakati tezligini  tanlashda e’tiborga olinadi.

     X.Sulaymonova nomidagi Respublika sud ekspertizasi markazining  Sirdaryo  viloyat  bo‘limiga taqdim etilgan yo‘l-transport hodisalari materiallarining tahlili, haydovchilar ayrim hollarda avtomobillarni ruxsat  etilgandan yuqori  tezlikda boshqarishga yo‘l qo‘yganligini,  natijada avtohalokatlar sodir  bo‘lganligini ko‘rsatadi. Masalan, M-34 yo‘lining 74-kilometrida harakatlanib  borayotgan, NEXIA rusumli avtomobil yo‘lni kesib o‘tayotgan piyodalarni urib yuborgan. Voqea joyida yo‘l yuzasida NEXIA avtomobili g‘ildiraklaridan tormoz izlari qolgan bo‘lib, ushbu tormoz izlariga avtomobilning 106,8 km/s harakat tezligi to‘g‘ri keladi.  Vaholanki, M-34 yo‘lining ushbu qismi aholi yashash punkti hududidan o‘tgan,  harakat tezligi  70,0 km/soatgacha ruxsat etilgan. Olib borilgan tadqiqotlar, NEXIA avtomobili ruxsat etilgan tezlikda harakatlangan bo‘lganda, haydovchi boshqaruvidagi avtomobilni o‘z vaqtida tormozlash bilan to‘xtatib  hodisani oldini olishi mumkin bo‘lganligini ko‘rsatdi. Transport vositasini ruxsat etilgandan yuqori tezlikda boshqarish holatlari boshqa  hududlarda  ham  uchrab  turibdi.

     Yuqoridagi kabi holatlarning tahlili,  transport vositalari haydovchilari har doim ham “Yo‘l  harakati  qoidalari”ga rioya etmasligi, undan tashqari, yo‘lning relefi va holati, obi-havo sharoitlari,  transport vositasining texnik xususiyatlarini  hisobga olib  tezlik  tanlashga  e’tibor  bermasliklarini  ko‘rsatadi.  Mamlakatimizda joriy qilingan qonunlarda ruxsat etilgandan yuqori  tezlikda harakatlangan transport vositalari haydovchilari uchun ma’muriy jazo choralari belgilangan, ular eng kam oylik ish xaqining bir barobaridan bir necha barobariga teng. Ha, bizda jazolar bir so‘z bilan aytganda, o‘ta yumshoq.  Rivojlangan Yevropa mamlakatlarida, ya’ni inson huquqlari va demokratiya tamoyillari andozasi hisoblangan yurtlarda “Yo‘l harakati qoidalari”ga amal qilmagan haydovchilarga ancha keskin choralar qo‘llaniladi.  Jumladan, Fransiyada belgilangan tezlikdan soatiga 50 km. tezroq harakatlansa bas, haydovchi haydovchilik huquqidan mahrum etiladi. Agar, qoidabuzarlik takrorlansa, katta miqdordagi jarima bilan birgalikda 2  yilgacha qamoq jazosi tayinlanadi. Tezlikka rioya etmaganlarni aniqlash uchun  mamlakat yo‘llari bo‘ylab avtomatik tarzda ishlaydigan radarlar o‘rnatilgan. Ularda qayd etilgan qoidabuzarliklar maxsus markazda jamlanadi va bir hafta ichida tezlikni oshirgan haydovchilarga nisbatan jazo belgilanadi.

       Yo‘llarda transport vositalari oqimining kuchayishi bizni yanada ehtiyotkorroq, hushyorroq bo‘lishimizni talab qiladi. Mutaxassislarning fikricha, yo‘l-transport hodisalariga sabab bo‘layotgan qoidabuzarliklarning oldini olishning eng ta’sirchan yo‘li – bu qoidabuzarlar   uchun qo‘llaniladigan jazoni kuchaytirish ekanligini xorijiy mamlakatlar tajribasida ko‘rishimiz mumkin. Bizda ham  bunday usullarni qo‘llash  vaqti kelmadimikin ? O‘shanda biz ham yo‘l-transport hodisalarining kamayishiga erishgan bo‘larmidik.

        Ushbu mavzuni yo‘l harakati qoidalariga amal qiling, molingizni va joningizni asrang, “Yo‘l qoidasi – umr foydasi” deb yakunlab qolamiz.

  X.Sulaymonova  nomidagi RSEM Sirdaryo viloyat bo‘lmining yetakchi eksperti
O. No‘monov